Tuesday, August 18, 2009

KEBAIKAN MENTERNAK PUYU

Puyu hapus nyamuk aedes


Gan Tian Loo (kanan) menunjukkan sebahagian daripada anak ikan puyu untuk dilepaskan ke dalam perigi bangunan rumah kedai di Jonker Walk, Melaka, semalam.


MELAKA 9 Sept. - Sebanyak 1,000 ekor anak ikan puyu akan dilepaskan secara berperingkat-peringkat di beberapa kawasan kediaman dan premis perniagaan di sekitar bandar raya Melaka bagi mengatasi pembiakan nyamuk Aedes.

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya dan Kemudahan Awam negeri, Gan Tian Loo berkata, langkah tersebut dilakukan sebagai salah satu usaha bagi membendung wabak denggi di sini.

Menurut beliau, pembelian anak-anak ikan puyu itu dibiayai oleh Jawatankuasa Jonker Walk dan ia akan melibatkan kira-kira 600 buah rumah kedai, bangunan kediaman dan rumah-rumah ibadat.

''Kawasan tersebut merupakan kawasan yang diiktiraf sebagai zon kedua Melaka sebagai Tapak Warisan Dunia dan ia perlu mempunyai tahap kebersihan, keindahan dan keselamatan yang tinggi.

''Kebanyakan bangunan di kawasan berkenaan mempunyai perigi dan kita akan melepaskan ikan puyu ke dalamnya dan ia akan memakan nyamuk Aedes sekali gus menghalang pembiakan yang menjadi punca demam denggi," katanya.

Tian Loo yang juga Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Jonker Walk berkata demikian pada sidang akhbar selepas melepaskan 100 ikan puyu di beberapa bangunan sekitar Jonker Walk, di sini hari ini.

Menurut beliau, program yang sama pernah dianjurkan pada 2004 dan ia terbukti dapat mengurangkan kes demam denggi di kawasan tersebut.

''Berdasarkan pengalaman kita yang lalu, program sebegini terbukti dapat membanteras pembiakan nyamuk aedes dan menghindari penyakit demam denggi.

''Ia mungkin memakan masa berbanding kaedah semburan tetapi lebih berkesan kerana ikan-ikan ini akan memakan jentik-jentik sebelum ia menjadi nyamuk Aedes yang menjadi punca penyakit demam denggi," katanya.

Tambahnya, antara kawasan yang akan terlibat pada program tersebut ialah Jonker Street, Kampung Hulu, Kampung Pantai, Jalan Hang Lekiu, Jalan Hang Lekir dan Jalan Hang Kasturi.

''Saya juga berharap, program sebegini dapat menjadi contoh terutamanya kepada pihak swasta sebagai satu tanggungjawab sosialnya membantu masyarakat.

''Tanggungjawab sosial bukan semata- mata membantu dari soal kewangan tetapi juga membiayai program tertentu seperti ini yang tidak kurang pentingnya untuk menjamin keselamatan dan keselesaan hidup bersama," katanya.

Menurutnya lagi, beliau juga berharap, masyarakat dapat sama membantu dengan membela ikan puyu di dalam takungan air bersih di kawasan rumah untuk membunuh jentik-jentik sekali gus menjamin persekitaran yang selamat didiami.

No comments:

Post a Comment

HUBUNGI KAMI DI


Adi-email
adieyothman@gmail.com
H/P:012 432 4577
kami di kedah/penang

masukkan email anda untuk "new update"

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner