Thursday, April 15, 2010

RESIKO PENGHANTARAN PUYU





Assalamualaikum pada sahabat-sahabat dan penternak dimalaysia..disini saya ingin kongsikan sedikit pengetahuan tentnag,bagaimana untuk membuat penghantara ikan puyu bagi kawasan yang jauh perjalanan dalam lingkungan 3jam ke 7jam..semalam saya naik kan lagi puyu seberat 100KG untuk penghantaran ke pulau pinang...sebenarnya pulau pinang dengan kulim hanya mengambil masa 1jam perjalanan..saya mengisi ikan puyu 50KG bagi setiap tong untuk dihantar ke pulau pinang..setibanya saya di pulau piang jalan penuh sesak dengan perarakkan tokong cina untuk upacara sembahyang..saya terkandas 3jam dalam perjalanan...setibanya di tempat borong ikan saya dapati 50KG ikan dah mati..disebabkan stress terlalu lama dalam tong..Tapi apa pun dugaan kita harus redha dan terus berusaha..apa yang saya cuba sampaikan ialah..bersabar dan sanggup ambil resiko tentang kematian ikan nie..

TIPS PENGHANTARAN IKAN PUYU
-setiap tong perlu di isi 25KG untuk perjalanan 3jam till 7jam
-untuk perjalanan 1jam boleh di isi 50KG/tong
-bersabar dalam perjalanan
-masukkan sedikit minyak minyak kedalam tong..bagi mengcegah lindiran terlalu banyak
-patuhi peraturan lalulintas
-ikan mati tidak boleh dijual except customer request .
"RENUNG-RENUNGKAN DAN SELAMAT BERAMAL"

No comments:

Post a Comment

HUBUNGI KAMI DI


Adi-email
adieyothman@gmail.com
H/P:012 432 4577
kami di kedah/penang

masukkan email anda untuk "new update"

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner